Wat is een blog?
Mocht bloggen onbekend voor je klinken: een blog is een informatief of overtuigend artikel op het web. Bloggen is geen nieuw fenomeen; de term ‘weblog’ werd in 1997 al bedacht door de Amerikaan Jorn Barger. Toen was de term bedoeld voor online dagboeken – je plaatste immers een logboek op het web. Voor jezelf, of om mensen op de hoogte te houden van je gedachten of avonturen. En voilà, de ‘weblog’ was geboren. Een paar jaar later werd dit afgekort tot ‘blog’.
Waarom zakelijk bloggen?
In de 21e eeuw heeft het bloggen een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. We gingen al gauw van alleen persoonlijke verhalen naar blogs met commerciële doeleinden. Zakelijk bloggen werd vaste prik voor marketeers. Tegenwoordig doe je er als bedrijf goed aan om kennis die je in huis hebt te delen in een kennisbank. Een instrument dat autoriteit uitstraalt, vertrouwen opwekt en ook nog eens goed kan zijn voor je vindbaarheid. Laten we de voordelen van zakelijk bloggen er eens bij pakken.
1. Autoriteit uitstralen
Met zakelijk bloggen laat je van jezelf horen als bedrijf. Door waardevolle content te delen met je doelgroep, zet je jezelf neer als kennisleider in je vakgebied. Waarom? Omdat dit aansluit op het overtuigingsprincipe autoriteit. Iemand die ergens verstand van heeft, zijn we geneigd te volgen. En wie die kennis ook nog eens deelt, vinden we sympathiek, aldus Robert B. Cialdini. Als het gaat om potentiële klanten aantrekken en klanten binden, is gebleken dat zakelijk bloggen uitstekend werkt.
2. Beter vindbaar worden
Een andere reden om zakelijk te bloggen zit ‘m in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Blogposts zijn content. En goede content is gunstig voor je vindbaarheid. Door met regelmaat interessante artikelen te schrijven die relevant zijn voor de lezer, scoor je punten bij Google. Hierdoor wint je website aan online autoriteit en kom je hogerop in de zoekresultaten.
3. Waarde toevoegen aan je merk
Een kennisbank kan je merk meerwaarde geven. De expertise en autoriteit die je ermee uitstraalt, wekt vertrouwen op bij je publiek. Door een kijkje achter de schermen te geven, de laatste nieuwtjes te delen, uitgebreide tutorials te schrijven of waardevolle tips te geven, wordt jouw bedrijf een betrouwbare bron van informatie. Een eindeloze put aan nieuws, weetjes en knowhow.
4. Betrekken van de klant
Met een blog kun je klanten informeren over nieuwe producten of diensten. Maar bijvoorbeeld ook over ontwikkelingen op de markt of actualiteiten uit het regionale nieuws. Dit creëert engagement. Door klanten te betrekken geef je ze een reden om terug te komen bij jouw website, en niet die van de concurrent.
5. Zorgen voor interactie
Heb je een artikel geschreven waar je stiekem best een beetje trots op bent? Deel het op socialmediakanalen! Dat is niet alleen goed voor het verspreiden van je content, maar zorgt ook meteen voor tweerichtingsverkeer. Ineens ligt de weg voor interactie wagenwijd open. Ga dus het dialoog aan en leer je klant beter kennen.
6. Leads genereren
Als je regelmatig kwalitatieve blogartikelen publiceert, stimuleer je mensen om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld om zich aan te melden voor een nieuwsbrief, een formulier in te vullen of een whitepaper te downloaden. Zo bouw je een verzameling warme leads op die dankzij jouw blogs (bewust of onbewust) een positief beeld van je hebben.
Hoe schrijf je een succesvolle zakelijke blog?
Begrijp ons niet verkeerd, zakelijk bloggen is een investering. In het schrijven van een succesvolle zakelijke blog gaat planning, tijd en moeite zitten. Hieronder enkele tips om je op weg te helpen met het beginnen of uitbouwen van je eigen kennisbank.
1. Weet voor wie je schrijft
Voordat je halsoverkop begint met het schrijven van je eerste artikel: leer eerst je doelgroep kennen. Voor wie schrijf je eigenlijk? En wat wil diegene lezen? Een blog die niet aansluit op de interesses van je publiek is gedoemd om te falen. Slim om hiervoor een buyer persona op te stellen, dan kun je jouw content beter toespitsen op een fictief persoon die jouw doelgroep representeert.
2. Schrijf voor zoekmachines
Houd rekening met SEO terwijl je schrijft. Zoekmachines houden van kwalitatieve, goed gestructureerde content. En natuurlijk zul je ook de juiste zoektermen moeten gebruiken. Een artikel kan enorm veel informatie bevatten, maar als niemand er naar googlet is de kans klein dat hij gevonden wordt.
3. Schrijf een pakkende titel
Het eerste wat een bezoeker leest, is de titel. Belangrijk om hier dus goed voor te gaan zitten. Je titel moet de inhoud van je blog samenvatten, interesse wekken én afgestemd zijn op het zoekgedrag van je lezer. In de praktijk blijkt het soms nog best ingewikkeld om dat voor elkaar te krijgen. Vaak helpt het om eerst de volledige tekst te schrijven, en aan het einde pas de titel.
4. Rich content
Een blog hoeft niet alleen uit platte tekst te bestaan. Liever niet zelfs! Ga ervan uit dat je lezer een korte spanningsboog heeft. Gebruik daarom afbeeldingen en/of video’s om je artikelen meer schwung te geven. Dat maakt het meteen een stuk interessanter om te lezen. Ook Google zal je belonen voor het verrijken van je content.
5. Tekst opmaken
Toch bestaat een blogpost vooral uit tekst. Hoe zorg je ervoor dat iemand niet wegvlucht als je eens wat lang van stof bent geweest? De opmaak kan een groot verschil maken. Schrijf bijvoorbeeld korte alinea’s en gebruik voldoende witregels en tussenkoppen. Het gekozen font is ook doorslaggevend voor hoe lekker iets wegleest. Verder kun je een tekst opleuken met voldoende voorbeelden, praktische tips en hier en daar een infographic.
6. Wees consistent
Een kennisbank is natuurlijk niet compleet met één of twee artikelen. Eigenlijk ben je nooit klaar met bloggen, want recenter geplaatste posts krijgen meer aandacht van lezers en zoekmachines. Maak daarom een planning – en houd je hieraan! Na verloop van tijd zullen je trouwste fans verwachten dat jij op bepaalde momenten iets nieuws publiceert.
7. Zet andere kanalen in
Maak slim gebruik van kanalen als social media en e-mail om je artikelen te promoten. Zo vergroot je hun bereik en leid je meer verkeer naar je website. Social media zijn ook uitstekend geschikt voor interactie met lezers. Je krijgt directe feedback op je blog of kunt bij vragen van de lezer nog iets verduidelijken. Moedig mensen dus aan om hun reactie achter te laten en reageer op opmerkingen en vragen. Dit bevordert de betrokkenheid en creëert een community rondom je blog.
Heb je nog vragen over zakelijk bloggen? Of zoek je hulp bij het opzetten van een kennisbank? Neem even contact met ons op.
Inschrijven nieuwsbrief
Niet missen? Blijf op de hoogte via onze maandelijkse Drop of Orange nieuwsbrief.Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Schrijver aan het woord
Marketing Specialist - Caitlin Robaard
Mijn naam is Caitlin Robaard en ik ben werkzaam als Marketing Specialist bij Drop of Orange. Ik schrijf graag artikelen om mijn kennis te delen met andere liefhebbers van ons vak. Mijn passie ligt bij het schrijven van artikelen over Social Media. Ben jij klaar om online te groeien? Neem dan gerust contact met mij op.