• Home
  • Kennisbank
  • 6 analytics tools als alternatief voor Google Analytics

6 analytics tools als alternatief voor Google Analytics

Als het gaat om analytics is Google Analytics (GA) vaak de eerste keuze. De meest gebruikte tool om websitedata te verzamelen en analyseren. Maar is GA echt de beste optie? Of zijn er ook goede alternatieven voor Google Analytics?

6 analytics tools als alternatief voor Google Analytics Google Adverteren | Door Mart Bosgraaf | 20 maart 2023

Universal Analytics wordt G4A 

Op 1 juli 2023 is het echt zover. Dan neemt Google definitief afscheid van Universal Analytics (UA) en gaan we verder met Google Analytics 4 (GA4). Ben je erg gehecht aan UA, maar nog niet overgestapt? Doe dit dan snel, zodat je alvast kunt wennen aan de vernieuwde tooling. Bovendien heeft je site dan alvast tijd om data te verzamelen. Oude gegevens uit je UA-account worden namelijk niet meegenomen.

Waarom een alternatief voor Google Analytics? 

Je vraagt je misschien af waarom GA4 niet genoeg is. Waarom zou je een alternatief voor Google Analytics willen zoeken? Ten eerste blijkt GA4 een stuk complexer dan zijn voorgangers. Ook zetten veel mensen hun vraagtekens achter het privacybeleid en de ethiek van GA. Hieronder een korte blik op waarom je over zou willen stappen.

Om privacyredenen

De olifant in de kamer. Online ondernemers zijn er maar al te bekend mee: de AVG-wet (in Europa de GDPR). Iets waarmee Google nogal eens in opspraak komt. Hoe gaat het bedrijf om met het verzamelen en verwerken van persoonlijke gegevens? En is dat allemaal wel zuivere koffie?

In ons dagelijks leven zijn we erg gesteld op onze privacy. Maar online hebben we soms niet in de gaten wat bedrijven allemaal van ons weten. Je e-mails, je zoekgeschiedenis, je kijkgedrag op YouTube, je locatie: Google heeft het allemaal. Waardevolle gegevens die worden gebruikt voor adverteren – een gigantische inkomstenbron voor de internetmagnaat.

Vanwege de gebruikerservaring 

Met de komst van GA4 werden analytics een stuk uitgebreider. Event-driven data, machine learning en crossplatform tracking zijn waardevolle toevoegingen. Maar wie niet technisch onderlegd is, zou moeite kunnen ervaren met het gebruiksgemak van G4A. Het instapniveau is relatief hoog – zeker vergeleken met zijn voorgangers. Voor ondernemers mogelijk een reden om een alternatief te willen zoeken.

Om ethische redenen 

Andere mensen laten Google Analytics om ethische redenen links liggen. Google heeft praktisch een monopolie op de zoekmarkt – en dat kan zorgwekkend zijn. We mogen niet onderschatten welk effect het zoekalgoritme heeft op het publieke wereldbeeld. Wat gebeurt er met zoekresultaten met een politiek karakter? Of met fake news? Google wil natuurlijk zo objectief mogelijk zijn, maar in de praktijk blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan.

6 alternatieven voor Google Analytics

Zoek je een alternatief voor Google Analytics? Keuze heb je genoeg. Maar welke tools passen het beste bij jouw situatie? We hebben 7 softwareoplossingen uitgelicht die als vervanger van GA kunnen dienen.

1. Clicky

Privacyvriendelijke websiteanalyses, daar is Clicky goed in. Een analytics tool die de kroon spant wat betreft gebruiksgemak. Met een gebruiksvriendelijke interface die je zo onder de knie hebt, zelfs als geen digitale expert bent.

Met Clicky krijg je inzicht in je page views, bounce rates, referral sources en traffic per uur. Gebruik de ‘spy’-knop en je ziet real-time en in detail wat je bezoekers uitspoken op je website. Denk aan de manier waarop ze scrollen of klikken. Bruikbare informatie om de customer journey op af te stemmen.

2. Matomo 

Matomo (voorheen Piwik) is analysesoftware met onder andere realtime tracking, e-commerce analyses, heatmaps en A/B-testen. In tegenstelling tot Google Analytics is Matomo volledig open-source.

Waar de software om bekend staat, is zijn aandacht voor eigendom, gebruikersgegevens en privacy. Het woord betekent niet voor niets “eerlijkheid” in het Japans. Een goed alternatief als je wilt voldoen aan de GDPR.

Nog een voordeel: Matomo doet niet aan data sampling. Simpel gezegd betekent dit het steekproefsgewijs verzamelen van data om voorspellingen te maken. De methode wordt door Google gebruikt om kosten te besparen, maar is niet bepaald accuraat.

3. Kissmetrics 

Kissmetrics werd mede opgezet door Neil Patel (die we van de populaire SEO-tool Ubersuggest kennen). Onder de features vallen A/B split tests, staging sandboxes en uitgebreide debugging tools.

De software kan niet alleen als alternatief, maar ook in combinatie met Google Analytics worden gebruikt. Kissmetrics richt minder op paginaweergaven en meer op het gedrag van je bezoekers. Waar klikken ze op? Waar klikken ze niet op? En hoe lang blijven ze hangen?

Deze data zijn erg waardevol, bijvoorbeeld als je een webshop hebt. Kissmetrics laat je in realtime conversion funnels analyseren. Dat schetst een helder beeld van hoe je website converteert – en waar verbeterpunten liggen.

4. Mixpanel 

Net als Kissmetrics verzamelt Mixpanel data in realtime. Je kunt live in de gaten houden wat bezoekers op je site aan het doen zijn. Het analyseren van conversion funnels is buitengewoon handig, omdat het je meer inzicht geeft in de klantreis.

Welke pagina’s presteren goed? En waar raak je klanten kwijt? Met deze data kun je waar nodig bijsturen om de conversie beetje bij beetje te optimaliseren. Erg nuttig voor ondernemers die actief zijn in de e-commerce.

5. Adobe Analytics 

Adobe kennen we vooral van grafische software als Photoshop, Illustrator, InDesign en After Effects. Maar Adobe Analytics is iets heel anders. Een krachtige tool die kan concurreren met Google Analytics. Niet alleen voor websiteanalyse, maar ook om te duiken in social analytics, contentmanagement en campagnebeheer.

Zoals we gewend zijn van het Amerikaanse bedrijf, is de interface van Adobe Analytics erg intuïtief. Het display is naar wens aanpasbaar. Verdere voordelen zijn de vele verschillende custom variabelen (bijvoorbeeld voor traffic, conversies en events) en uitgebreide rapportages van verschillende datasets.

6. Fathom 

Bij Fathom ligt de nadruk op privacy en gebruiksgemak. De tool voldoet aan de GDPR en maakt geen gebruik van cookies om data te verzamelen. Je hebt dus geen cookiemelding nodig. Let wel: de bezoekers van je website hiermee blijven anoniem. Als je hun persoongegevens (en dus cookies) juist wel nodig hebt, is Fathom misschien niet voor jou.

Bekijk ook: Wat als third-party cookies echter verboden worden?

Fathom heeft een simpele interface die intuïtief werkt. Net zoals properties in GA4 kun je onder een account veel verschillende websites hebben. Standaard zijn dat er 50, maar op verzoek is het mogelijk om nog meer sites te koppelen.

Conclusie 

Google Analytics is een krachtige analysetool, maar niet de enige op de markt. Vanwege privacy, het relatief hoge instapniveau of ethische redenen kun je als online ondernemer voor een alternatief kiezen. Die zijn er gelukkig genoeg.

De software hierboven doet niet onder voor een grootmacht als GA4. Uitstekende open-source opties zijn Matomo en Clicky. Met Kissmetrics en Mixpanel verzamel je waardevolle data door conversie funnels te analyseren. Met Adobe Analytics kun je maatwerk analyseren erop loslaten. En Fathom is een uitstekende keuze voor de ondernemer die voorbereid wil zijn op het verdwijnen van third-party cookies.

Inschrijven nieuwsbrief

Niet missen? Blijf op de hoogte via onze maandelijkse Drop of Orange nieuwsbrief.

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Schrijver aan het woord

Marketing Specialist - Mart Bosgraaf

Mijn naam is Mart Bosgraaf en ik ben werkzaam als Marketing Specialist bij Drop of Orange. Ik schrijf graag artikelen om mijn kennis te delen met andere liefhebbers van ons vak. Mijn passie ligt bij het schrijven van artikelen over Marketplaces. Ben jij klaar om online te groeien? Neem dan gerust contact met mij op. 

Marketing Specialist - Mart Bosgraaf
Marketing Specialist - Mart Bosgraaf
Marketing Specialist - Mart Bosgraaf Marketing Specialist - Mart Bosgraaf