Google Analytics 4:
de volgende generatie

Heb jij al kennis gemaakt met Google Analytics 4? Google Analytics 4 (GA4) is het nieuwste en tot nu toe de grootste update die Google heeft uitgevoerd in de geschiedenis van deze meest gebruikte web analytics tool. 

Google Analytics 4: de volgende generatie Content | Door Caitlin Robaard | 7 februari 2023

Wat zijn de grootste verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics? 

In oktober 2020 bracht Google de nieuwe versie Google Analytics 4 uit. Deze versie is meer privacygericht en duurzamer voor de toekomst. Door middel van machine learning krijgt dit nieuwe type property beter inzicht in het klanttraject op verschillende platforms en apparaten. Hieronder bespreken we vijf verschillen tussen GA4 en Google Analytics. 

#1. Nieuwe manier van meten

Het grootste verschil zit hem in het meten. Google Analytics 4 werkt met het event-driven datamodel. Gebeurtenissen zijn het meest waardevol en worden automatisch door Google  herkent. Universal Analytics meet altijd data via het session-based datamodel. De sessies die worden gemeten, zijn gekoppeld aan gebruikersdata. Deze data wordt verzameld via cookies en browserinstellingen. 

#2. Gebeurtenissen vormen in GA4 de basis

Het event-driven datamodel van Google Analytics 4 zorgt ervoor dat gebeurtenissen per user worden geregistreerd en sessies als losse gebeurtenissen worden gemeten. Hierdoor wordt de data een stuk accurater. Bij elk event wordt via parameters (pagina URL, sessie ID, source/medium) informatie doorgegeven. In GA4 worden een aantal events altijd standaard gemeten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Scroll-diepte
  • Paginaweergaven
  • Videoweergaven
  • Downloads

#3. Websites en app metingen in één property

Doordat apps steeds meer opkomend zijn en ‘single page’ websites worden opgeleverd, is dit niet meer de beste manier om data te verzamelen. Het is in GA4 mogelijk om deze data te verzamelen in één property. Zo kan de customer journey via web en app nog inzichtelijker worden gemaakt. 

#4. Privacygericht

Google heeft in dit artikel geschreven dat IP-adressen niet meer worden verzameld en opgeslagen. Dit is mogelijk in de privacy-instellingen. Daarnaast biedt GA4 de mogelijkheid om eenvoudig data van persoonsgegevens te verwijderen. 

#5. Meer inzichten en voorspellingen door machine learning 

Gebruikersgedrag en conversies kunnen door middel van machine learning voorspelt worden. Zo krijg je meer inzicht in welke gebruikers waarschijnlijk conversies gaan opleveren. Deze waardevolle data kun je gebruiken om je marketing te verbeteren. 

Waarom overstappen naar GA4?

Vanaf 1 juli 2023 kan Universal Analytics niet meer gebruikt worden. Dit lijkt nog lang te duren, maar des te eerder je overstapt, hoe beter het is. Wij adviseren dan ook om nu vast over te stappen, zo kun je sneller data opbouwen. De opgebouwde data uit je huidige Analytics account kun je niet meenemen. Daarnaast kun je meteen aan de nieuwe omgeving wennen. 

Op dit moment is Google bezig om iedere maand nieuwe functionaliteiten in GA4 te implementeren. In de nieuwe versie is alle belangrijke informatie wel aanwezig, alleen nog niet alle basis functionaliteiten zijn terug te vinden. 

Onze specialisten zijn voorbereid

Om onszelf te blijven ontwikkelen zorgen we ervoor dat we op de hoogte blijven van de laatste online updates. Zo zijn Mart, Hella en ik begin dit jaar met de trein richting Utrecht vertrokken om een Google Analytics 4 training te volgen. Samen met andere aanwezigen die vanuit allerlei branches en functies aan deze expertise werken, zijn tijdens de training duidelijke voorbeelden besproken en is kennis opgedaan die direct toepasbaar is in de praktijk. 

Mocht je vragen hebben, of hulp nodig hebben bij het opzetten en inrichten van Google Analytics 4, neem dan gerust contact op. Wij helpen je graag met het installeren en overzetten. 

Tips

Wil je graag weten hoe Google Analytics 4 eruit ziet? Google heeft een demo account beschikbaar gesteld waar je een kijkje kunt nemen: https://analytics.google.com/analytics/web/demoAccount.

Inschrijven nieuwsbrief

Niet missen? Blijf op de hoogte via onze maandelijkse Drop of Orange nieuwsbrief.

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Schrijver aan het woord

Marketing Specialist - Caitlin Robaard

Mijn naam is Caitlin Robaard en ik ben werkzaam als Marketing Specialist bij Drop of Orange. Ik schrijf graag artikelen om mijn kennis te delen met andere liefhebbers van ons vak. Mijn passie ligt bij het schrijven van artikelen over Social Media. Ben jij klaar om online te groeien? Neem dan gerust contact met mij op. 

Marketing Specialist - Caitlin Robaard
Marketing Specialist - Caitlin Robaard
Marketing Specialist - Caitlin Robaard Marketing Specialist - Caitlin Robaard