Video marketing
Net als vorig jaar blijft video marketing een belangrijke rol spelen. Vergeleken met een simpele post zijn kijkers van video's vaak meer betrokken. Zeer bruikbaar om producten of diensten mee te promoten dus.
Valkuil van video’s is dat ze meer aandacht vereisen. Nu zijn vooral Generatie Y en Z liefhebbers van dit medium, maar staan ze niet bepaald bekend om hun lange spanningsboog. Korte video’s zijn daarom populairder dan ooit. Daar spelen platforms als TikTok en Instagram al slim op in.
Audio advertising
Ook audio doet het beter dan ooit. Zou je misschien niet zeggen, want de hoogtijdagen van radio luisteren en albums kopen is achter ons. We streamen tegenwoordig muziek, en ook luisterboeken en podcasts zijn immens populair. En waar consumenten zich bevinden, valt iets te halen voor adverteerders.
Audio mag dan nog wat achterlopen op z’n grote broer video, maar er is een duidelijke groei te zien. Adverteren wordt eenvoudiger en mogelijkheden uitgebreider. En omdat zowel vraag als aanbod toenemen, wordt targeten ook steeds makkelijker. Dit jaar zou audio advertising zomaar één van de vooropstaande adverteerkanalen kunnen worden.
Live streaming
Nog zo’n typische trend van de afgelopen jaren: live streaming. Niet alleen leuk voor liefhebbers van games en kunst op Twitch, maar ook een ijzersterk middel om in te zetten voor online marketing.
Socialmediaplatforms waren er als de kippen bij om live streaming in te zetten voor hun marketingstrategieën. Begrijpelijk ook, want in 2021 werd maar liefst 548 miljard (!) uur aan content gestreamd via social apps. En dat gaan er in 2023 alleen nog maar meer worden.
Influencer marketing
Influencer marketing is al een tijdje niet meer weg te denken uit de online marketing. Samenwerken met invloedrijke personen op social media werkt als een trein. Geef ze een handvol gratis producten in ruil voor een promotiepraatje in hun post, story of reel en je naamsbekendheid kan zomaar uit de pan rijzen.
Met soms wel miljoenen volgers hebben influencers een gigantisch bereik. Bovendien hebben ze vaak trouwe aanhangers die maar al graag bereid zijn om te volgen. Met andere woorden: door hun bewondering zijn ze relatief ontvankelijk voor aanbevelingen die influencers doen.
Kunstmatige intelligentie (AI)
We staan aan de vooravond van een revolutie. 2022 was namelijk het jaar van AI. Daar staat de één om te springen, terwijl de ander de handen in het haar heeft. De introductie van tools als DALL-E 2 en ChatGPT waren groot nieuws, en met goede reden. De content- en designwereld kan dit jaar behoorlijk op zijn kop worden gezet.
Worden copywriters en ontwerpers dan compleet overbodig? Als kunstmatige intelligentie uren aan werk in een paar minuten kan doen, vormt het een serieuze bedreiging. Maar met de huidige mogelijkheden en beperkingen lijkt het er allemaal nog niet op. Toch ontwikkelt AI zich(zelf) in razend tempo.
Voice search
Voice search is een trend die niet uit de lucht komt vallen. Spraaktechnologie ontwikkelt zich de laatste jaren gestaag. Al langere tijd wordt voorspeld dat het nieuwe zoeken vooral verbaal gaat gebeuren. In plaats van intypen in Google, stel je een (volledige) vraag aan je apparaat.
De aard van zoekopdrachten verandert daarmee ook, en dat is iets voor marketeers om in de smiezen te houden. Wat eerst “fietsenmaker apeldoorn” was, wordt nu “welke fietsenmaker is er open in de buurt?”. Ook de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie speelt hierin een rol. Apparaten weten steeds beter wat ons hartje ons begeert.
Visual search
Nu we het toch over zoeken hebben, mag visual search niet ontbreken. Een relatief nieuwe speler, maar daarom niet minder relevant. Google past voice search al langer toe, in de vorm van Google Lens. Het principe is simpel: scan de omgeving met de camera op je telefoon en Google pakt er een paar zoekresultaten bij.
Nog nooit visual search gebruikt? Je zou in 2023 wel eens in de minderheid kunnen zijn. Google Lens wordt maandelijks inmiddels al 8 miljard keer gebruikt! En ook Pinterest en Bing voegden visual search al toe aan hun zoekmogelijkheden. Wie zal de volgende zijn die zich aansluit?
UX nóg belangrijker
De gebruikerservaring van een website, webshop of portal krijgt ieder jaar meer aandacht. Ook Google beloont websites die zijn afgestemd op de bezoeker. Een goede user experience (UX) leidt uiteindelijk tot meer conversies, dat verschilt sterk per apparaat. Het werk van een UX-designer mag hierbij niet worden onderschat.
Google Analytics 4 (GA4)
In de zomer is het zover. Vanaf juli 2023 verandert Google Universal Analytics voorgoed in Google Analytics 4 (GA4). Verstandig dus, om tegen die tijd alles op orde te hebben, zodat de vernieuwde tool data van je website kan gaan verzamelen.
GA4 legt de nadruk op user signals en gebeurtenissen in plaats van sessies (zoals zijn voorganger deed). Dat maakt rapportages meteen een stuk gedetailleerder. Splinternieuw aan GA4 is de toepassing van machine learning om niet alleen verzamelde, maar ook voorspellende data te tonen.
Geen third-party cookies meer
Dit jaar komt er een einde aan het cookietijdperk. Althans, als we het hebben over externe cookies, zogenaamde third-party cookies. Door het verbod wordt het verzamelen van data ineens een stuk moeilijker. Het gaat lastiger worden om te targeten op doelgroepen. Je krijgt minder inzicht in het browsegedrag van je bezoekers. En je kunt bronnen en conversies minder makkelijk herleiden. Een serieuze uitdaging voor online marketeers dit jaar.
Conclusie
2023 wordt weer een jaar vol ontwikkelingen. Marketeers die baat hebben bij data – en dat zijn er een hoop – hebben huiswerk te doen. De overgang naar GA4 maakt het verdwijnen van third-party cookies slechts deels goed. UX wordt nóg belangrijker en zoeken op internet gaat veranderen. Mogelijkheden breiden zich langzaam uit van tekstueel naar ook visueel en verbaal zoeken.
Zal 2023 weer het jaar van AI worden? Spannend om in de gaten te houden, want de content die kunstmatige intelligentie nu al produceert, is soms al ‘menselijk’ eng. Als we naar adverteren kijken, gaan video en live streaming grotere spelers worden. De invloed die influencers hebben gaat nog verder groeien. En ook audio mogen we niet over het hoofd zien.
Inschrijven nieuwsbrief
Niet missen? Blijf op de hoogte via onze maandelijkse Drop of Orange nieuwsbrief.Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Schrijver aan het woord
Marketing Specialist - Mart Bosgraaf
Mijn naam is Mart Bosgraaf en ik ben werkzaam als Marketing Specialist bij Drop of Orange. Ik schrijf graag artikelen om mijn kennis te delen met andere liefhebbers van ons vak. Mijn passie ligt bij het schrijven van artikelen over Marketplaces. Ben jij klaar om online te groeien? Neem dan gerust contact met mij op.