Voordat je begint..
Eindelijk! De bèta versie van performance max is verleden tijd: sinds een aantal maanden is dit nieuwe campagnetype beschikbaar gemaakt voor vrijwel alle gebruikers van Google Ads. We kunnen ons voorstellen dat je als marketingliefhebber staat te popelen om gebruik te maken van performance max.
Performance Max is gebaseerd op machine learning. Voordat je hiermee gaat adverteren is het verstandig om >1 jaar onafgebroken geadverteerd te hebben in de voorgaande Ads versies. Hierdoor zal jouw Performance Max campagne eerder uit de testfase komen en sneller winstgevend zijn.
Zichtbaar in het Google landschap
Performance Max biedt als eerste campagne-vorm de mogelijkheid om met één campagne te adverteren op zes Google kanalen tegelijk. Hierdoor wordt jouw campagne zichtbaar in het hele Google landschap (Google Search, Display, Discovery, Gmail, YouTube en Google Maps). Door dit cross-channel campagne type bereik je dus met één campagne type de complele marketingfunnel.
Wat heb je (niet) nodig?
Elke adverteerder kent de huidige instellingen die je nodig hebt om een campagne te bouwen. Ook voor performance max heb je veel van deze ‘oude bekenden’ nodig. Daarnaast vraagt Google om nieuwe input zoals assetgroups (vervanger van adgroups) en videomateriaal. Geen video’s beschikbaar? Dan maakt Google deze zelf op basis van de door jou aangeleverde content inclusief visuals en achtergrondmuziek.
Het is geen wondermiddel...
Helaas pindakaas! Achteroverleunen na livegang van jouw splinternieuwe campagne is bij Performance Max niet (helemaal) aan de orde. Ja, een Perfomance Max campagne bespaart tijd maar is geen wondermiddel. De basis – aantrekkelijke teksten, relevante bestemmingspagina’s en beschikbaar budget – moet op orde zijn. Daarnaast is het belangrijk om de gegeven input te blijven optimaliseren op basis van je behaalde resultaten (video A werkt beter dan video B).
Performance Maximaal resultaat!
Om de conclusie te kunnen trekken of een Performance Max campagne het gewenste resultaat behaald adviseren wij deze te laten draaien naast (een aantal van) jouw reguliere campagnes. Op deze manier kan je AB testen tussen beide campagne typen.
Beschouw Performance Max campagnes dus nog niet als een totaaloplossing. De online marketeers onder ons kunnen dus opgelucht ademhalen, hun optimalisatie-skills blijven nog steeds onmisbaar…
Ja, het werkt echt (voor ons)
Ook wij werken sinds een aantal maanden met Perfomance Max. De resultaten zijn veelbelovend. Wij zullen hier nog een apart artikel over schrijven. Onze online marketeers ervaren verschillende voordelen: tijdsbesparing, groter bereik en besparing van kosten per klik.
Wij vertrouwen op Performance Max campagnes maar beschouwen het (zoals de meeste bureau’s) nog niet als totaaloplossing. Ook wij hebben deze nieuwste vorm van adverteren nog draaien naast onze ‘oude vertrouwde’ campagnes. Je hoeft je geen zorgen te maken dat beide campagnes tegen elkaar concurreren, advertenties vanuit Perfomance Max krijgen namelijk voorrang.
Nu jij nog!
Wij willen voor jou aan de slag! Wil jij jouw concurrenten voor zijn met een splinternieuwe Performance Max campagne? Stuur een berichtje naar één van onze online marketing consultants.
Inschrijven nieuwsbrief
Niet missen? Blijf op de hoogte via onze maandelijkse Drop of Orange nieuwsbrief.Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Drop of Orange
Schrijver aan het woord
Marketing Specialist - Hella Roelofs
Mijn naam is Hella Roelofs en ik ben werkzaam als Marketing Specialist bij Drop of Orange. Ik schrijf graag artikelen om mijn kennis te delen met andere liefhebbers van ons vak. Mijn passie ligt bij het schrijven van artikelen over Google Adverteren. Ben jij klaar om online te groeien? Neem dan gerust contact met mij op.