Effectief linkbuilden.
Hoe doe je dat?

Linkbuilden is het verzamelen van links van andere sites naar jouw website. Een middel om meer
bezoekers naar je site te trekken en een manier om een hogere positie in Google te krijgen.

Effectief linkbuilden. Hoe doe je dat? Content | Door Hella Roelofs | 7 februari 2023

Linkbuilden is het verzamelen van links van andere sites naar jouw website. Een middel om meer bezoekers naar je site te trekken en een manier om een hogere positie in Google te krijgen. Linkbuilden klinkt heel makkelijk: gewoon wat linkjes op andere websites naar je site (laten) plaatsen en je stijgt in Google. Helaas is het een stuk moeilijker dan dat. Ook moet je uitkijken met waar je linkjes plaatst. Soms kunnen backlinks namelijk ook schadelijk zijn voor je site.

Voordat je begint

Voordat je begint met linkbuilden is het goed om een aantal dingen te weten. Zo is het belangrijk dat de backlinks (links op andere sites naar jouw site) die je plaatst of aanvraagt wel op sites staan die relevant zijn voor je website. Als je een link plaatst op een site die niks met jouw business te maken heeft, zal Google hier nauwelijks tot geen waarde aan toekennen. Het kan zelfs zo zijn dat er aan deze link een negatieve waarde wordt toegekend, waardoor u daalt in de zoekresultaten. 

Waarde van een site bepalen

Het is dus belangrijk dat je voordat je een link plaatst eerst kijkt of een bedrijf wel relevant genoeg is. Bevindt het bedrijf zich in dezelfde branche, verzorgen ze soortgelijke diensten? Is het een duidelijke, overzichtelijke site, is het een site die veel bezocht wordt en heeft de site een goede reputatie? Dan is het een goede website om een link op te plaatsen.

Link aanmelden op startpagina's

Het is het makkelijkst om als eerste één of meerdere startpagina's op te zoeken die relevant zijn voor jouw branche en hier jouw site aan te melden. De beste internetgids om je site bij aan te melden is www.startpagina.nl. Dit is een website met een hoge waardering van Google en dit zal een positieve invloed hebben op de waarde van je link. Een site al swww.startkabel.nl is minder waardevol. Het is een internetgids die veel minder wordt gebruikt, minder overzichtelijk is en ook minder hoog wordt gewaardeerd door Google.

Belangrijk: Linktekst

Het is belangrijk te weten dat Google de tekst van de link gebruikt om te bepalen waar de pagina waarheen wordt gelinkt over gaat. Klik hier is dus geen goede link, want Google zal denken dat de pagina die er achter ligt zal gaan over "klik hier". "Klik hier voor linkbuilding tips" is duidelijk voor Google.

Hierbij geldt ook weer: Overdrijf niet! Als bijna al je links dezelfde linktekst bevatten heeft Google door dat je de boel probeert te manipuleren....en gooien ze je uit de zoekresultaten!

Welke sites linken naar je concurrent?

Kijk eens welke sites links naar jouw concurrenten op hun site hebben staan. Een site die naar jouw concurrent linkt zou ook best bereid kunnen zijn een link naar jouw website te plaatsen. Je kan dit onderzoeken met diverse backlink monitor paketten zoals seoprofiler.com of ahrefs.com

Reageren op blogs en forums

Er is tegenwoordig over alles wel een blog te vinden. Grote kans dat er ook wel een blog te vinden is over jouw branche. Google blogsearch is een makkelijke manier om erachter te komen of er over jouw branche blogs worden geschreven. In een reactie op een blog kun je een link naar jouw site plaatsen, soms kun je deze zelfs invullen bij je gegevens op een blogpagina en komt de link er al automatisch in te staan. Hetzelfde geldt voor forums. Ook kun je op forums een stukje van je kennis delen, waardoor mensen ook zien dat je echt weet waar je het over hebt. Overdrijf dit niet. Geef serieuze inhoudelijke reacties en ga niet spammen!

Links ruilen

Wanneer je een website eigenaar vraagt een link naar jouw site te plaatsen, kan het zijn dat deze jou vraagt een link terug te plaatsen naar zijn site. Dit kan op zich wel, maar het heeft niet veel zin. Google kan het namelijk zien als twee websites naar elkaar linken. Google weet dan dat dit alleen maar gebeurt om hoger in de zoekresultaten te komen en zal nauwelijks waarde toekennen aan deze links.

Schrijf een blogartikel

Er zijn verschillende platforms te vinden waarop je een blogartikel kan schrijven. Voorbeelden zijn blogger.com en wordpress.com. Je kan hier een blogartikel plaatsen en een link naar je website in zetten.

Social Media

Ervoor zorgen dat je zelf of jouw relaties een bericht plaatsen op hun social media met daarin een link naar jouw website draagt ook bij aan een hogere ranking. Denk hierbij aan Twitter, Facebook en uiteraard Linkedin.

Links kopen

Het is geen aanrader om links te kopen. Deze worden namelijk in veel gevallen op sites geplaatst die niets met jouw bedrijf te maken. Dit zal een negatief effect hebben op je positie in Google. Je kunt het wel doen, maar dan moet je wel heel voorzichtig zijn. Koop slechts een paar linkjes in, een stuk of acht, en laat een aantal hiervan naar de startpagina van je site verwijzen en de rest naar allemaal verschillende pagina's. Koop dus geen honderden links in, want dit ziet Google meteen en zal je hierop afrekenen. Controleer voor de zekerheid of de sites waarop de links zijn geplaatst wel echt relevant zijn voor jouw bedrijf.

Inschrijven nieuwsbrief

Niet missen? Blijf op de hoogte via onze maandelijkse Drop of Orange nieuwsbrief.

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Drop of Orange

Schrijver aan het woord

Marketing Specialist - Hella Roelofs

Mijn naam is Hella Roelofs en ik ben werkzaam als Marketing Specialist bij Drop of Orange. Ik schrijf graag artikelen om mijn kennis te delen met andere liefhebbers van ons vak. Mijn passie ligt bij het schrijven van artikelen over Google Adverteren. Ben jij klaar om online te groeien? Neem dan gerust contact met mij op. 

Marketing Specialist - Hella Roelofs
Marketing Specialist - Hella Roelofs
Marketing Specialist - Hella Roelofs Marketing Specialist - Hella Roelofs