De kracht van A/B testen in SEA campagnes

Als je investeert in Google Ads wil je één ding: resultaat. Maar wat werkt beter kop A of B? Een call-to-action bovenaan of onderaan? Donkere of lichte visuals? A/B testen geven je geen mening, maar data. En dat maakt het verschil tussen “wel oké” en “maximaal rendement”.

Bij Drop of Orange laten we niets aan toeval over. Wij testen, meten én verbeteren continu zodat jouw advertentiebudget optimaal rendeert.

De kracht van A/B testen in SEA campagnes Google Adverteren | Door Mart Bosgraaf | 24 juli 2025

 Waarom A/B testen essentieel zijn in SEA

Zonder A/B test stuur je campagnes op onderbuikgevoel. En dat is zonde van je budget. Met A/B testing:

  • Vergelijk je varianten van advertenties, zoekwoorden, biedstrategieën of landingspagina’s

  • Leer je precies wat je doelgroep wél en niét aanspreekt

  • Verhoog je de doorklikratio (CTR), verlaagt de CPC én boost je conversie

Wist je dat...

… een simpele A/B test van twee advertentieteksten gemiddeld tot 20% meer conversies kan opleveren? (bron: Google Help)

 A/B testen zit standaard in ons SEA-beheer inbegrepen vanaf €500/maand. Je betaalt dus niets extra voor testen, het is onderdeel van onze werkwijze.

Dat hangt af van je datavolume. Gemiddeld heb je 2-4 weken nodig om een betrouwbare conclusie te trekken.

 Ja, zeker bij Display-campagnes. We testen dan verschillende beelden of banners. Ook bij responsieve advertenties werkt dit goed.

Wat kun je testen binnen SEA?

A/B testen in Google Ads kan op veel manieren. Denk aan:

Verschillende koppen of beschrijvingen in je advertentie
Zoekwoordtypen of -combinaties
Biedstrategieën of tijdstippen

Kleine aanpassingen = grote impact. Mits je test met een doel.

 Wat heb je nodig voor een goede A/B test?

Een effectieve test voldoet aan deze voorwaarden:

  • Één variabele per test: anders weet je niet wat het verschil maakt

  • Voldoende data: test pas als je genoeg verkeer hebt

  • Duidelijk doel: test niet “omdat het kan”, maar om je conversie te verbeteren

  • Geduld en consistentie: geef het tijd en laat je niet afleiden door snelle pieken

👉 Weten waar jouw kansen liggen? Vraag onze StartSmart Sessie aan voor €495 dan brengen we je verbeterpunten haarscherp in kaart.

Seo Optimalisatie
E Mail Marketing

Wat levert A/B testen concreet op?

  • Meer rendement uit hetzelfde advertentiebudget

  • Betere aansluiting bij je doelgroep

  • Lagere kosten per conversie

  • Inzicht in wat werkt, voor nu én toekomstige campagnes

Bij Drop of Orange testen we altijd binnen het grotere geheel van je SEA-strategie. Geen losse testjes, maar gericht optimaliseren richting je doelen.

Joost Klein

Klaar om te testen, leren en groeien?

📩 Plan een strategiegesprek of start direct met jouw campagne.

Joost Klein

Bij Drop of Orange krijg je geen standaard campagnes, maar doordachte strategieën met ruimte voor optimalisatie. Laat A/B testing voor je werken en haal méér uit je Google Ads budget.

Contact